Meixner-féle olvasástanítási módszer
A dyslexia prevenció, reedukáció módszere
A dyslexia szó a „dys” görög igekötő, mely a hibás funkciót jelöli és a latin „legere” szó összetételéből származik.
Dyslexiának nevezzük azt a jelenséget, ha egy gyerek olvasási teljesítménye számottevően elmarad azon elvárások mögött, amelyekre az olvasástanulásba fektetett erőfeszítések és értelmi képességei feljogosítanák.
Tünetei több területen is megjelenhetnek:
- az olvasás és az írás hibás, tempója lassú, a szövegértés gyenge
- a beszédfejlődés megkésett, elmaradott, fejletlen
- magatartási zavarok fordulnak elő-dekoncentráltság, fáradékonyság, hullámzó teljesítmény
- fejletlen ritmusérzék
- dominanciazavarok
- nehezen alakul ki a testséma
- ügyetlenek a finommozgások
- rossz a tájékozódás térben és időben
A tünetek igen széles skálán mozognak, így az igen fontos olvasástanítás mellett komplex fejlesztés szükséges, továbbá oldani kell a gyermek szorongását, növelni az önértékelését.
A gyerekek iskolai kudarcát sok szülő a saját kudarcaként éli meg, pedig a döcögő olvasás, a rosszul felmondott lecke, a csúnya füzet, a hibás helyesírás nem a hanyagság, a lustaság, hanem a dyslexia következménye, annak tünete.
Alapítványunk célja a gyerekek segítése, az iskolai nehézségek megelőzése, illetve az iskolában nehezen teljesítő, gondokkal küzdő nebulók felzárkóztatása.
A fejlesztő foglalkozásokat egyéni és kiscsoportos formában tartjuk.
Meixner Ildikó módszere a dyslexiás ill. dyslexia-veszélyeztetett”gyerekek több korcsoportjára is kiterjed:
- a még olvasni nem tudó gyerekek olvasástanítására
- azokra az iskolás gyerekekre, akiknél már kialakult a dyslexia
Nagycsoportos óvodás gyerekeknek, akik
- ➻ megkésve kezdtek el beszélni
- ➻ nehezen fejezik ki magukat, „nem találják a szavakat”
- ➻ hibás szórenddel mondanak mondatokat
- ➻ nehezen, hibásan tanulnak verseket
- ➻ nehezen tanulnak sorrendben elmondandó dolgokat ( pl. a hét napjai, az év hónapjai)
- ➻ nem szeretnek rajzolni, hárítják a rajztevékenységet, szoronganak az efféle feladatoktól
- ➻ kialakulatlan a dominanciájuk
- ➻ rosszul tájékozódnak térben, időben
Kisiskolásoknak, akik
- ➻ sok hibát vétenek az olvasásban (betűtévesztés, betűkihagyás,-betoldás)
- ➻ nagyon lassan olvasnak
- ➻ sokszor nem tudják időben befejezni a feladatokat, felméréseket
- ➻ nem értik az olvasott szöveget
- ➻ helyesírásuk gyenge
- ➻ szóban és írásban is nehezen fejezik ki magukat
- ➻ dekoncentráltak, fáradékonyak, teljesítményük változó
- ➻ a kudarcok miatt szoronganak az iskolától